مدیریت پیامبری
شاهدم بر نغمه های دل شود روزی هویدا از درون/کندر آن باشد ندای دیگری از باب تفسیر برون

مدیر برای موفقیت خود و سازمانی که در آن خدمت می‌کند باید در افراد خود ایجاد انگیزه کند. تا افراد در شرایط متفاوت کاری با دلسوزی عمل کنند. در همین راستا نکاتی کاربردی را خدمت مدیران ارجمند عرض می‌کنیم.

1
ــ با کارمندان خود به خوبی رفتار کنید.

مدیران باید با زیر دستان خود به بهترین نحو برخورد کنند. و همانطور که حریم‌ها را حفظ می‌کند با آنان برخوردی دوستانه داشته باشد. کارمندان همیشه مدیری می‌خواهند که آنها را با درایت و درک زیر دستان رهبری کند. برای ایجاد چنین حسی کارهای ساده ای می‌توانید انجام دهید. مثلاً افراد را با اسم کوچک صدا کنید. درباره خانواده آنها صحبت کنید حتی می‌توانید درباره رضایت آنها از وضعیت زندگی و رفاه بپرسید به طوری که احساس تعلق را در پرسنل خود افزایش دهید.

2
ــ مانند یک برنده فکر کنید.

یک مدیر باید بتواند با دو موقعیت برخورد کند این دو موقعیت عبارتند از «برد» و «باخت». کاری که باید بکنید این است که در همه شرایط حتی زمانیکه همه چیز علیه شماست مانند یک برنده فکر کنید. لازم است که خود را با همه تجهیزاتی که یک برنده  دارد مجهز کنید. همیشه به یاد داشته باشید که برد و باخت در داخل یک سیکل قرار دارند. اگر مدت زیادی است که شکست خورده اید اکنون وقت بردن شماست!


٣ــ تفاوت‌ها را دریابید.

کارمندان در یک سازمان با یکدیگر تفاوتهای مختلفی دارند. یک رفتار شما ممکن است برای کارمندی انگیزاننده و برای کارمند دیگر دلسرد کننده باشد. طبیعت افراد را دریابید تا در ایجاد انگیزه در تک تک افراد موفق باشید.

4
ــ اهداف و پروژه‌های واقع گرایانه تعریف کنید.

اهداف و پروژه‌های متوسطی ایجاد کنید. اگر پروژه ای که برای کارمندان تعریف می‌کنید سخت و دشوار یا بسیار عظیم باشد از همان ابتدا در آنها احساس غیر قابل اجرا بودن را در آنها ایجاد می‌کنید. هدف شما باید به گونه ای ایجاد یا به اهداف کوچکتر تقسیم شود که از نظر پرسنل انجام شدنی به نظر برسد. بعد از دست یافتن به هدف اکنون پروژه ای کمی بزرگتر تعریف کنید.

5
ــ از بی انگیزگی جلوگیری کنید.

یکی از وظایف مدیران ایجاد انگیزه برای زیر دستان است. با توجه به شغل مدیر گاهی مجبور می‌شود افرادی را تنبیه یا جریمه کند. این عمل ممکن است باعث رنجش کارمند شده، که می‌تواند در کارایی نیروی کار تأثیر منفی بگذارد. بنابراین باید بسیار دقت شود که جریمه و تنبیه به عنوان یک تکنیک کنترلی استفاده می‌شود و نباید سبب ایجاد بی انگیزگی در نیروی کار شود.

6
ــ افزایش دستمزد و تغییرات کوچک در کار

برای اینکه افراد را در انجام امور محوله مؤثرتر به کار گیرید روال یکنواخت کار را بشکنید می‌توانید کمی به وظایف فرد اضافه کنید یا تغییرات کوچکی در سیستم کاری او ایجاد کنید. حتی پیشنهادات بسیار کوچک مدیر می‌تواند ارزشمند واقع شود. یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید بکنید افزودن دستمزد کارکنان است.

7
ــ پاداش غیر مالی بدهید.

پاداشهای پولی همیشه کارساز واقع می‌شود. ولی پاداش‌های غیر مادی هم به همان اندازه کارساز هستند. یک تشکر کوچک، یک تقدیر نامه، یا چند کلمه ستایش از کارمند می‌تواند بسیار مفید باشد.

٢ تیر ۱۳۸۸ :: ۱٢:٥٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : رضا